Un număr semnificativ de copii și adolescenți din întreaga lume se confruntă cu violența și hărțuirea școlară, inclusiv hărțuirea cibernetică
Statele membre ale UNESCO au declarat prima joi a lunii noiembrie drept Ziua internațională împotriva violenței și a hărțuirii în mediul școlar, inclusiv a hărțuirii cibernetice, recunoscând și în acest mod că violența în mediul școlar, sub toate formele sale, reprezintă o încălcare a drepturilor copiilor și adolescenților la educație, precum și a sănătății și bunăstării lor.
În această zi, partenerii ONU, alte organizații internaționale și regionale relevante, precum și societatea civilă, inclusiv organizațiile neguvernamentale, persoanele fizice și alte părți interesate să promoveze, să sărbătorească și să sprijine respectarea acestei zile internaționale.
Această zi invită elevii, părinții, membrii comunităților educaționale, autoritățile din domeniul educației și o serie de sectoare și parteneri, inclusiv industria tehnologiei, să participe la prevenirea tuturor formelor de violență și la promovarea unor medii de învățare sigure, care sunt esențiale pentru sănătatea, bunăstarea și învățarea copiilor și tinerilor.
Dintre statele membre ONU, doar 32 au un cadru juridic cuprinzător dedicat combaterii violenței în școli
Cu ocazia Zilei internaționale împotriva violenței și hărțuirii în școli, inclusiv a cyberbullying-ului (7 noiembrie), UNESCO solicită o mai bună protecție a elevilor împotriva agresiunilor fizice, verbale și psihologice la care pot fi supuși, în special având în vedere creșterea discriminării și a violenței legate de gen.
Din statisticile UNESCO reiese că, în fiecare lună, hărțuirea afectează un elev din trei. Cyberbullying-ul este, de asemenea, din ce în ce mai răspândit, afectând în prezent un copil din zece. Aceste fenomene au consecințe grave nu numai asupra învățării, ci și asupra sănătății mintale a elevilor. Victimele bullying-ului sunt de două ori mai predispuse să sufere de singurătate severă, insomnie și gânduri suicidare.
Violența la școală afectează în special anumite grupuri din motive de gen, orientare sexuală, statut socio-economic și alte mărci identitare
Fetele sunt deosebit de vulnerabile: până la 25% dintre adolescente sunt victime ale violenței bazate pe gen, iar până la 40% dintre aceste incidente au loc la școală. La nivel mondial, 42% dintre tinerii lesbiene, homosexuali, bisexuali și transsexuali au fost „ridiculizați, batjocoriți sau amenințați la școală”, în principal de către alți elevi, din cauza orientării lor sexuale sau a identității lor de gen.
Noul raport al UNESCO „Safe to learn and thrive: ending violence in and through education”, publicat de curând, subliniază rolul esențial al politicilor publice, al standardelor și al cooperării multisectoriale în limitarea acestor fenomene. Organizația a trimis statelor sale membre un set de orientări, o serie de note tematice și un ghid pentru profesori pentru combaterea violenței bazate pe gen în școli, dar a elaborat și recomandări privind hărțuirea în școli și o notă tehnică privind rolul-cheie al profesorilor.
Programul Classroom pentru elevii din clasele gimnaziale (age 11-14)
Birourile regionale ale UNESCO, UNICEF, Plan International și UN Women, precum și Inițiativa ONU pentru educația fetelor din Asia de Est și Pacific (UNGEI) și campania UNiTE a Secretarului General al ONU pentru a pune capăt violenței împotriva femeilor publică o nouă resursă pentru a promova egalitatea de gen, coeziunea socială și relațiile respectuoase în rândul tinerilor.
„Conectează-te cu respect” este un instrument curricular pentru a ajuta profesorii.
„Conectează-te cu respectul” include un instrument de învățare pentru profesori, care le permite să își dezvolte propriile cunoștințe și să fie sensibilizați cu privire la subiectele conexe, precum și peste 30 de activități de învățare pe care profesorii le pot utiliza pentru a spori cunoștințele, atitudinile pozitive și competențele elevilor. Concepute pentru elevii din învățământul secundar inferior, activitățile pot fi integrate o serie de materii, inclusiv alfabetizare, studii sociale, educație civică/civilizație, sănătate, abilități de viață și educație sexuală.
De asemenea, ar putea fi utilizat cu alte intervale de vârstă, cu adaptări suplimentare pentru a asigura adecvarea la vârstă.
Disponibil în prezent în limba engleză, „Connect with Respect” este, de asemenea, tradus în limbile chineză, khmer și Myanmar și – fiind o publicație cu resurse deschise – ar putea fi tradus și în alte limbi. Instrumentul oferă îndrumări cu privire la modul în care țările și școlile ar putea modifica programul de clasă pentru a asigura relevanța pentru diferite contexte sociale și culturale.
Descoperă mai multe la Carnet de navigator pe internet
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.